آزمایشات قیر پلیمری

اساس و روش تحلیل طراحی راه، بر پایه شناخت مواد مختلف به کار رفته در لایه های ساختمان راه است و در انجام آزمایشات قیر پلیمری، نمونه آزمایشگاهی نقش مهمی در تحقیقات داشته و به درک اساسی و واقعی رفتار مکانیکی مواد کمک شایانی می کند.

دو جنبه از خواص مواد که در آزمایشات قیر پلیمری مورد توجه هستند:

  • مشخصات بار ( تغییر شکل یا تنش) کرنش لازم برای تحلیل ساختار
  • مشخصات کارایی که نحوه تخریب را تعیین می کند

معیارهای اصلی کارایی، ترک های خستگی و تغییر شکل دائمی می باشند.

به صورت ایده آل، خواص مکانیکی درجای مواد، برای مقاصد طراحی مورد نیاز می باشند. با این حال، آزمایش درجای بخش های آزمایشی، برای همه مقیاس ها اغلب غیر عملی است. در نتیجه، مهندسان باید به نتایج آزمایشگاهی اعتماد کنند. این آزمایشات شرایط درجای مورد انتظار مانند دما، زمان بارگذاری، شرایط تنش، درجه تراکم و غیره را حتی الامکان ایجاد می کنند. از این رو، شرایط در جا مداوم در حال تغییر هستند و انتخاب شرایط آزمایش مطلوب بسیار دشوار است.

آزمایشات قیر پلیمری همچون خزش دینامیکی، شیار افتادگی، خستگی بارگذاری، کشش غیر مستقیم و آزمایش تراکم برای پلیمر اصلاح کننده آسفالت، وستاپلاست، در آزمایشگاه شرکت ایوانیک بر روی قیر ۷۰/۶۰ ایران و همچنین در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده است که این آزمایشات قیر پلیمری نشان می دهد، در دما های بالا که به دلیل روانی قیر، آسفالت دچار آسیب هایی از قبیل خزش و شیار افتادگی می شود، برای نمونه های حاوی پلیمر اصلاح کننده آسفالت، مقاومت در برابر خزش دینامیکی ۷ برابر شده است، شیار شدگی آسفالت به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است، مقاومت در برابر خستگی به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته است، مقاومت بری آسفالت به میزان ۴ برابر فزایش یافته است و موجب افزایش رفتار الاستیک آسفالت در مقابل تغییر شکل شده است.