افتتاح جاده قزوین الموت با استفاده از افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان (۱۴۰۲.۰۸.۲۳)

قزوین الموت

 

 

 

جاده قزوین_الموت شامل یک خط رفت و یک خط برگشت و عرض راه ۱۲ متر می باشد. مسیر آن ۱۶۴ کیلومتر است که ۹۶ کیلومتر در استان قزوین و مابقی آن در استان مازندران قرار دارد.

با تکمیل و افتتاح جاده قزوین-الموت-تنکابن طول مسیر از ۳۳۰ کیلومتر به ۱۶۴ کیلومتر، زمان طی مسیر از ۶ ساعت به ۳ ساعت تقلیل می یابد و کاهش مصرف سوخت سالانه ۳.۸ میلیون لیتری را به همراه خواهد داشت. اجرای پروژه قزوین-الموت-تنکابن مزایایی دارد که می توان به توسعه گردشگری بیشتر در رودبار الموت و رودبار شرقی توسعه منابع مالی، توسعه زیربخش‌های کشاورزی و دامداری، ساماندهی روستاهای منطقه الموت با تشویق و جذب توریست و بهره‌برداری از معادن الموت که از معادن غنی کشور هستند، اشاره کرد. پروژه جاده قزوین_رحیم آباد_ کلاچای می پردازیم که دومین پروژه مهم در استان قزوین است. این پروژه احداث راه اصلی و مشخصات درجه یک را دارد. عرض مسیر ۱۲ رویه آسفالتی بوده و مبدا آن از مسیر دانشگاه آزاد باراجین و مقصد آن کلاچای استان گیلان است. پروژه مذکور قبل از سال ۹۲ طرح و کار مطالعاتی آن نیز انجام شده بود که در سال ۹۲ در سفر هیات وزیران به استان گیلان مصوب شد. از همان سال احداث این پروژه در استان‌های گیلان و قزوین آغاز شد. طول مسیر این پروژه ۱۴۲ کیلومتر است که ۷۲ کیلومتر آن در محدوده استان قزوین و مابقی در استان گیلان است.

با توجه به این که مصالح سیلیسی مقاومت مکانیکی خوبی دارند اما چسبندگی پایینی با قیر دارند، باعث عریان شدگی و شن زدگی آسفالت و در نهایت ایجاد خرابی در طول مسیر می شود. به همین دلیل برای ایجاد آسفالتی مقاوم در طول مسیر قزوین الموت از افزودنی آنتی استریپر (ضد عریان شدگی) استفاده شد. این افزودنی باعث افزایش چسبندگی بین قیر و سنگدانه  ها می شود و همینطور باعث افزایش دوام رطوبتی آسفالت می شود. همین امر باعث بهبود ۱۵ تا ۲۵ % TSR که یک عامل مهم برای ارزیابی آسفالت است نیز می شود. با استفاده از آنتی استریپر در آسفالت جاده ی قزوین الموت، احتمال  انواع خرابی های آسفالت از جمله عریان شدگی کاهش می یابد.

×