افزودنی های پلیمری قیر و آسفالت

پلیمر ترکیب کننده پودر لاستیک با قیر

افزودنی های پلیمری قیر و آسفالت

از انواع پلیمرها در اصلاح خواص قیر استفاده می­شود. پلیمرهای اصلاح کننده قیر و آسفالت نیز همچون دیگر افزودنی های پلیمری مزایا و معایبی دارند اما تلاش بر این است که ویژگی قیر و آسفالت را به خواص ایده آل نزدیک کند. پلیمرهای اصلاح کننده قیر به گروه­های پلاستومر، الاستومر و لاستیک­ها تقسیم می­شوند. پلیمرهای الاستومر مانند، رزین­های اپوکسی و پلی یورتان به ندرت در تولید قیر پلیمری کاربرد دارند. کار تحقیقاتی محدودی در این زمینه انجام شده است و این قیرهای اصلاح شده با رزین­های گرماسخت نتوانسته­اند جایگاهی در بازار مصرف به خود اختصاص دهند.

پلیمرهای الاستومر، به دلیل حلالیت پلیمر در قیر و وزن مولکولی آن، نقش عمده ای در تعیین اثر افزودنی های پلیمری، بر روی خواص قیر دارد. پلیمرهای مختلف می­توانند در قیر بصورت محلول و یا نامحلول وجود داشته باشند. پارامترهای حلالیت، سازگاری دوفاز، درجه نفوذ و نقطه نرمی خواص قیر پلیمری را تعیین می­کنند. با افزایش وزن مولکولی پلیمر، کارایی مخلوط قیر پلیمری افزایش می­یابد، ولی سازگاری دوفاز کاهش یافته و احتمال جدایی آنها افزایش می­یابد. علاوه بر این، به دلیل پیچیدگی سامانه چند فازی قیر، افزایش افزودنی پلیمری، ساختار درونی این سامانه پیچیده (سیستم کلوئیدی) را بر هم زده و باعث رسوب آسفالتن می شود. گذشته از این عوامل و مسائل اقتصادی، برای اینکه یک قیر اصلاح شده با پلیمر، بتواند وارد بازار مصرف شود باید شرایط زیر را دارا باشد:

  1. مخلوط قیر پلیمری باید حداقل پنج تا هفت روز در دماهای بالا پایدار باشد.
  2. پلیمر در این مدت پایداری حرارتی داشته باشد.
  3. نیاز به زمان اختلاط طولانی یا دمای اختلاط خیلی بالا نباشد.

در سال هلی متمادی کاربرد پلیمرها در قیر، فرایندهای مختلفی داشته و بسته به نوع پلیمرها و افزودن آنها، قیر پلیمری ابداع شده است. برای مثال پلیمرهای ناپایدار حرارتی، خیلی سریع بعد از اختلاط مصرف می شوند و یا پلیمرهایی که تمایل شدید به جدایی فاز دارند، قبل از اختلاط با مصالح، یکسره به هم زده می شوند. در صنعت قیر و راهسازی همیشه ترجیح داده می شود، قیر از قبل اصلاح شود و به طوری که تفاوت چندانی با قیر معمولی نداشته باشد، به کارخانه های آسفالت سازی تحویل گردد. این مزیت فنی به شمار می رود که در تهیه و ابداع مخلوط های قیر پلیمری باید در نظر گرفته شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان محصولی پلاستومر با رفتار الاستومریک و پلیمر وستانمر خواص مطلوبی را به آسفالت اصلاح شده می دهند.

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمرهای وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×