الیاف مرکب آسفالت

الیاف مرکب آرامید و پلی الفین

الیاف مرکب آسفالت برای مسلح کردن و تقویت مخلوط های آسفالتی گرم، نیمه گرم و سرد طراحی شده است. این الیاف مخلوطی از الیاف شبکه ای بافته (از جنس پلی اولفین) و الیاف تک رشته ای (از جنس آرامید) به طول ۱۹ میلیمتر است که با حداقل مقدار ۵/۰ کیلوگرم در هر تن آسفالت استفاده می شود.

تحقیقات و تجربیات میدانی نشان داده است که مقدار ۵/۰ کیلوگرم بهینه است، اگرچه برخی مواقع می توان با دو یا سه برابر کردن مقدار آن نتیجه بهتری گرفت. لذا بایستی برای هر پروژه این امکان را بررسی نمود.

الیاف مرکب آسفالت با کاهش و به تأخیر انداختن ترکهای حرارتی، انعکاسی و خستگی و نیز تغییرشکلهای دائمی (شیارافتادگی)، مزیت صرفه اقتصادی از طریق کاهش ضخامت لایه آسفالتی و افزایش عمر آن را به دنبال دارد.

ویژگی های الیاف مرکب آسفالت

الیاف مرکب آرامید و پلی اولفین در همه کارخانه های آسفالت، منقطع یا پیوسته، با هر سرعت تولید به خوبی با سایر مصالح و مواد مخلوط می شود. این الیاف در عرض چند ثانیه به طور یکنواخت و کامل در مخلوط پراکنده می شود و بر خلاف سایر افزودنی ها، هیچ تغییری در طرح آسفالت و کارخانه آسفالت نیاز نخواهد بود.

الیاف مرکب آسفالت پس از توزین مصالح سنگی و قبل از اضافه کردن قیر، به صورت بسته بندی به داخل میکسر اضافه می شود و نیاز به کنترل مقدار وزنی ندارد که باعث کاهش خطای مقدار استعمال آن می شود.

آسفالت الیافی هیچ گونه مشکلات پخش و تراکم به دنبال ندارد و مطابق مخلوط های آسفالتی گرم سنتی عمل می شود. لذا هیچ تغییری در پروسه پخش و تراکم نیاز نخواهد بود.

به دلیل مسلح کردن سه بعدی آسفالت، الیاف مرکب باعث استهلاک تنشها در جهات مختلف شده و نسبت به آسفالت گرم سنتی، تمرکز تنش و خرابی خستگی کمتری تجربه می شود.

برتری الیاف مرکب آسفالت نسبت به میان لایه های مورد استفاده در راه سازی این است که علاوه بر افزایش مقاومت آسفالت در برابر بروز ترک های انعکاسی و پیشگیری از بالا آمدن ترکهای لایه های زیرین، باعث افزایش مقاومت کششی و مقاومت ترک خوردگی روکش آسفالتی شده و وقوع ترک های جدید را نیز به تأخیر می اندازد.

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×