غفلت در استفاده از رویه‌های بتنی در ۲۰۰هزارکیلومتر جاده‌

غفلت در استفاده از رویه‌های بتنی در ۲۰۰هزارکیلومتر جاده‌

محمد شکرچی زاده با بیان اینکه با وجود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور از رویه‌های بتنی غفلت کرده‌ایم، تصریح کرد: درعین حال یارانه‌ای برابر ۹۰ هزار تومان در ازای تولید هر تن سیمان به ارزش ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که این ریشه در سیاست‌های غیرکارشناسانه دارد.
 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده در دومین همایش بین المللی رویه‌های بتنی که در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد ضمن تبریک عید مبعث و خیر مقدم به حضار اظهار داشت: برای این مرکز کمال افتخار است که دومین کنفرانس را بعد از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌کند.
وي با اشاره به ریشه یابی غفلت موجود در مورد رویه‌های بتن غلطکی گفت: ایران جزو اولین کشورهای منطقه است که صنعت سیمان و بتن را در دوران پهلوی اول و در سال ۱۳۱۰ آغاز کرد و همراه آن تولید سازه‌های بتنی نیز صورت گرفت. البته سازه‌هایی مربوط به دوران قبل از این تاریخ نیز موجود است اما این سازه‌ها با استفاده از سیمان وارداتی ساخته شده است.
رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با بیان اینکه عمر صنعت سیمان و بتن به بیش از هشت دهه برمی‌گردد افزود: بتن نقش مهم و اساسی در توسعه ساخت و سازها مانند پل، تونل، سد و بنادر داشته است و علی رغم رقابت جدی بین فولاد و بتن، بتن توانست به جایگاه اصلی خود دست یابد به طوری که ۸۰ درصد ساختمان‌ها با بتن ساخته شده‌اند و با توجه به مزایای ساختمان‌های بتنی باید این رویه ادامه یابد.
شکرچی زاده با اشاره به نقش بتن در ساخت سد و سایر سازه‌ها بیان کرد: در سدسازی نیز روش سدهای بتنی در مقابل سدهای سنگریزه‌ای جایگاه خود را به دست آورده است. همچنین سازه‌های پرافتخاری مانند سردر دانشگاه تهران نیز از بتن ساخته شده است که اوایل دهه ۴۰ به عنوان نماد بزرگترین مرکز آموزشی کشور ثبت شده و دارای ویژگی‌های ارزشمندی است به طوری که طبق آخرین مطالعات انجام شده برای هشتادمین سالگرد دانشگاه تهران این سازه بتنی دارای مقاومتی برابر ۳۵ مگا پاسکال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×