آسفالت اصلاح شده با پلیمر لاتکس

آسفالت اصلاح شده با پلیمر لاتکس

پلیمرها با توجه به خواص عالی خود، همواره به عنوان یکی از افزودنی های اصلی قیر مطرح بوده اند. از جمله مزایای پلیمرها حساسیت کمتر به دماهای بالا و پایین، کمتر شدن قیرزدگی سطح، بهبود چسبندگی قیر به مصالح، افزایش طول عمر روسازی راه، قابل استفاده برای راه های پر تنش و بزرگراه ها می باشد. امولسیون های آنیونیک و رسی هرگاه با پلیمرهای مناسب اصلاح شوند می توانند به عنوان یک ماده ضد رطوبت عالی مطرح شوند. یکی از مناسب ترین اشکال به کار بردن پلیمر، استفاده از نوع لاتکس آن ها می باشد. لاتکس ها مانند امولسیون های قیری بر پایه آب بوده و توسط پلیمریزاسیون امولسیونی تهیه می گردند.

پلیمریزاسیون امولسیونی نوعی از پلیمریزاسیون رادیکالی است که با به کارگیری یک امولسیون که متشکل از آب، مونومر و یک سورفکتانت می باشد. بیشترین نوع پلیمریزاسیون امولسیونی از نوع امولسیون های روغن در آب O/W می باشد که ریز قطره های مونومر (فاز روغنی) در یک فاز پیوسته که همان آب می باشد پخش شده اند. از پلیمرهای محلول درآب مثل پلی ونیل الکل ها و هیدروکسی اتیل-سلولزها می توان در این پروسه به عنوان دوگانه امولسیون کننده /پایدار کننده  استفاده نمود در حقیقت پلیمریزاسیون روی ذرات لاتکس به جای ریز ذرات اتفاق می افتد، که در همان دقایق اولیه کار به سرعت انجام می گیرد. این ذرات لاتکس معمولا به اندازه حدود ۱۰۰ نانومتر می باشد و شامل زنجیره های پلیمری مجزا می باشد.

استفاده از لایه نازکی از آسفالت داغ که با استفاده ار پلیمرهای لاتکس امکان پذیر می باشد طول عمر آسفالت افزایش یافته و موجب صرفه اقتصادی می شود. برای اطمینان از طول عمر ، ضروریست آسفالت داغ فوق نازک مقاومت بالایی در برابر تخریب و فرسایش و ترک خوردگی در دماهای پایین داشته باشد. پلیمرهای SBR، می توانند برای اصلاح بایندر آسفالت برای رسیدن به مشخصات فوق و بهبود خواص بایندرهای معمولی همچون نقطه نرم شدگی و نفوذ استفاده شود.

تکنولوژی آسفالت گرم نیز برای ایجاد جاده هایی با طول عمر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، در حالیکه طولانی شدن عمر آسفالت موجب کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین این تکنولوژی موجب کاهش انتشار گازهای آلی فرار می گردد و بنابراین شرایط کاری را برای کارکنان بهبود می بخشد و صدمات زیست محیطی را نیز کاهش می دهد.

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×