اجرای آسفالت در زمستان

آسفالت در زمستان

آسفالت در زمستان

شرایط آب و هوایی سرد در فصل زمستان و تغییرات جوی در مناطق مختلف کشور، باعث ایجاد محدودیت هایی در زمان اجرای آسفالت شده است. زیرا با کاهش دمای محیط، قیر تولید شده ممکن است تا رسیدن به مقصد دچار افت دما شده و از حالت روان بودن خارج و سفت شود. همینطور برای گرم نگه داشتن قیر، هنگام فرآیند آسفالت باید انرژی زیادی صرف شود تا قیر را به دمای مورد نظر اختلاط رساند یا نیاز است از ماشین های حمل و نقل مجهز و دوجداره ی مناسب برای حمل قیر استفاده کرد. به همین دلیل با آغاز فصل زمستان، بسیاری از امور مربوط به راهسازی یا اجرای آسفالت متوقف می شود و تا  گرم شدن هوا وافزایش دمای محیط همان گونه باقی می مانند. استفاد از آسفالت سرد همچنان در سرمای زمستان کاربرد دارد زیرا محدودیت های دمایی که آسفالت گرم ایجاد میکند، در آسفالت سرد وجود ندارد اما این نکته را هم باید در نظر بگیریم که کاربردی که آسفالت گرم دارد، آسفالت سرد ندارد و این نوع آسفالت فقط نقش یک لایه ی محافظ را برای آسفالت های گرم ایفا می کند. همینطور باید بدانیم آسفالت سرد و گرم، هردو مشکلاتی را در زمستان ایجاد میکنند ( در ادامه به این مشکلات پرداخته می شود) که اگر به آن ها توجه نکرده و در جهت رفع مشکلات گام برنداریم، آسیب هایی جبران ناپذیر یا هزینه آور به آسفالت تولید شده وارد می کنیم.

آسفالت سرد در واقع از ترکیب قیرابه یا قیر های محلول به همراه سنگدانه ایجاد می شود. آسفالت سرد یا حفاظتی درتعمیر روسازی راه ها کاربرد دارد. به طور کلی این نوع آسفالت، بیشتربرای عملیات لکه گیری، درز گیری و به عنوان یک لایه ی حفاظتی بر روی آسفالت کاربرد دارد بخصوص با نزدیک شدن فصل سرما که عوامل بارش برف و باران وجود دارد.

 

لکه گیری آسفالتدرزگیری آسفالت در زمستان

 

با افزایش بارندگی ها، آب از طریق ترک های ایجاد شده بر روی سطح آسفالت، وارد لایه های زیرین آسفالت می شود و از آنجایی که رطوبت یکی از عوامل اصلی خرابی آسفالت است، آسیب های زیادی را به آسفالت وارد میکند. یکی از عیب های اصلی آسفالت سرد که از چشم بسیاری دور مانده و یا توجه به آن کم است، این است که مصالح همراه با گرد و خاک و با رطوبت با قیر امولسیونی مخلوط می شود و همانند آسفالت گرم از مصالح کاملا شسته و خشک شده استفاده نمی شود.  مرطوب شدن مصالح، به طور چشمگیری بر روی چسبندگی قیر با سنگدانه ها تاثیر می گذارد و باعث می شود قیر کاملا اطراف مصالح را نگیرد یا به اصطلاح مصالح به خوبی قیر اندود نشوند. درنتیجه خواص مورد انتظارمان از قیر کاهش می یابد. به همین علت است که گاهی دیده میشود، راه ها و مسیر هایی که از آسفالت سرد به عنوان لایه ی محافظ روی آسفالت اصلی استفاده شده است، پس از مدتی هیچ اثری از آن آسفالت در سطح جاده باقی نمانده و در اثر عدم چسبندگی کافی قیر به مصالح، آسفالت به مرور زمان، به تایر ماشین ها می چسبد و وارد طبیعت می شود. توجه به این موضوع در فصل زمستان و با افزایش بارندگی ها از اهمیت دو چندانی برخوردار است و درصورت رفع نشدن این ایراد، به خواص و کارایی مطلوب آسفالت تولید شده دست نمی یابیم.

در استفاده از آسفالت گرم در سرما و فصل زمستان نیز  عوامل متعددی برای کنترل کردن وجود دارد که باید در نظر گرفت. برای مثال قیر باید کاملا حرارت داده شود و به دمای بین ۱۳۰-۱۶۰ درجه برسد تا بتوان به ویسکوزیته و روانی مورد نظر از قیر رسید. در نتیجه دما یکی از فاکتورهایی است که در آسفالت های گرم باید در نظر گرفته شود. درمسافت های طولانی برای حمل قیر، کاهش دما یکی از نگرانی های اصلی در فصل زمستان است زیرا با کاهش دما و سرد شدن هوا، قیر با دمایی که مورد نیاز است به دست مشتریان نمی رسد. اما در آسفالت گرم، مصالح کاملا در کارخانه شسته می شود و با استفاده از دستگاه خشک کن، خشک می شود و بدون رطوبت و گرد و خاک، وارد مرحله ی اختلاط با قیر می شود درنتیجه مشکلی که در آسفالت سرد باعث ایجاد نگرانی در فصل زمستان میشود، در آسفالت گرم وجود ندارد. همانطور که در بالا ذکر شد، عامل ایجاد نگرانی در استفاده از آسفالت گرم در فصل زمستان، حفظ دمای آسفالت تا زمان اجرای آن است.

برای رفع  مشکلات ذکر شده ای که در هر دونوع آسفالت گرم و سرد، با شروع سرما و فصل زمستان درگیر آن می شویم، لازم است از افزودنی های ضدعریان شدگی آسفالت استفاده شود تا چسبندگی قیر به مصالح را در آسفالت سرد افزایش داده و تاثیر رطوبت موجود در مصالح را در آسفالت کاهش دهد. افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان، ماده ایست که با کاهش دمای تراکم آسفالت، کمک شایانی دراجرای آسفالت در زمستان می کند. دمای تراکم آسفالت از فاکتور های بسیار مهمی است که در هوای سرد باید به آن توجه کرد و باید از افزودنی هایی استفاده کرد که با کاهش دمای تراکم آسفالت، شرایط اجرای آسفالت در سرما را فراهم کند. آنتی استریپر ایوانیک، با افزایش چشمگیر میزان چسبندگی قیر به مصالح باعث بهبود خواص آسفالت شده ومانع از شن زدگی و ترک خوردن آسفالت در اثر رطوبت می شود.

 


اجرای آسفالت در زمستان

 

از طرفی برای رفع موانع و استفاده از آسفالت گرم در فصل زمستان، لازم است دمای اختلاط آسفالت را کاهش دهیم تا اجرای آسفالت در سرما با سهولت انجام شود. افزودنی آنتی استریپر شرکت ایوانیک آلمان، با کاهش ۳۰ درجه ای دمای تراکم آسفالت گرم، این کمک را به راهسازان  میکند تا بتوانند از آسفالت گرم در مناطق سرد و در فصل زمستان استفاده کنند. در واقع این محصول کمک کرده است تا دیگر سرمای زمستان به عنوان یک مانع برای راهسازان نباشد و شرایط جوی هوا تاثیری بر توقف پروژه های اجرای آسفالت نداشته باشد.

 

اجرای آسفالت در سرمای زمستان

 

 

×