ضد عریان شدگی آسفالت

آسفالت با افزودنی ضد عریان شدگی

قیر و مصالح سنگی دو جزء اصلی مخلوط آسفالتی گرم هستند. اثر متقابل آنها با یکدیگر درون آسفالت، نقشی مهم در عملکرد روسازی آسفالتی ایفا می ­کند. هر یک از این اجزاء مشخصات فیزیکی و شیمیایی خاص خود را دارند که در تماس نزدیک اثر متقابل بر هم دارند. خرابی­ هایی چون شن­ زدگی، ترک­ خوردگی خستگی (ترک پوست سوسماری)، ترک حرارتی و در نتیجه، چاله ­ها که می­توانند ناشی از پیوند شیمیایی ضعیف بین قیر و مصالح سنگی و در نتیجه گسیختگی پیوند این اجزاء باشند، تحت تأثیر اثرات مخرب رطوبت و طی دوره­ های ذوب و یخبندان تشدید می­ شوند. خرابی­ های ناشی از عریان­ شدگی از معضلات اصلی روسازی­های انعطاف­پذیر آسفالتی به شمار می­ روند. در حال حاضر، روکش­ های آسفالتی جاده­ ها و معابر کشور با استفاده از مخلوط آسفالت گرم سنتی اجرا می­ شوند که با استفاده از مخلوط مصالح سنگی و قیرهای خالص تولید می­ شود. دوام ناکافی این آسفالت در برابر اثرات مخرب آب و یخبندان فصول سرد در کنار ترافیک رو به افزون راه­ ها، منجر به اختصاص بودجه­ های هنگفت به مدیریت نگهداری راه­ ها شده و هر ساله باعث هدر رفتن سرمایه­ های زیاد در کشور می­ شود. لذا با علم بر عمر کوتاه مخلوط آسفالت گرم سنتی و خرابی رطوبتی رویه­ های آسفالتی، نیاز به استفاده از لایه­ های آسفالتی با دوام بیشتر در برابر عریان­شدگی و اثرات مخرب آب امری ضروری به نظر می­رسد. در این مسیر، استفاده از آسفالت مقاوم رطوبت با بهره­ گیری از افزودنی­ های ضد عریان­شدگی و جایگزین نمودن آن با آسفالت گرم سنتی در جاده­ ها و معابر مناطق پربارش و سردسیر کشور و همچنین مناطقی که تأمین مصالح سنگی آب­گریز و مقاوم رطوبت، امری محال و یا پرهزینه می­ باشد، راهکاری مناسب و مقرون به صرفه است. با توجه به کاربرد موفقیت­ آمیز افزودنی­ های مایع ضد عریان شدگی در کشورهای اروپایی، آسیا و آمریکا و نتایج رضایت ­بخش ارزیابی­ های عملکرد میدانی آن، شرکت پاکسار شن در راستای خط مشی نوآوری و ارتقاء کیفیت محصولات آسفالتی خود از سال ۱۳۹۲ تصمیم گرفت افزودنی ضد عریان­ شدگی مایع را در تولید آسفالت گرم مورد استفاده قرار داده و مخلوط آسفالت مقاوم خرابی رطوبتی را به کارفرمایان صنعت راه­سازی ارائه نماید.

مشخصات آسفالت مقاوم در برابر عریان شدگی

بر اساس مشخصات مندرج در فصل نهم نشریه شماره ۲۳۴، آئین­ نامه روسازی آسفالتی راه­های ایران، دوام مخلوط آسفالتی در برابر اثرات مخرب آب ارزیابی می­ شود. بر این اساس، تأثیر آب بر مخلوط آسفالتی گرم و کاهش چسبندگی و مقاومت مخلوط پس از اشباع­ شدگی و عمل­ آوری رطوبتی باید با آزمایش­ های استاندارد کنترل شود و به عنوان ضوابط طراحی در طرح اختلاط آزمایشگاهی مخلوط آسفالتی گرم لحاظ شود.

نتایج آزمایشگاهی

مشخصات آسفالت مقاوم رطوبت حاوی افزودنی مایع ضد عریان شدگی در مقایسه با آسفالت گرم معمولی با انجام آزمایش­های تعیین استحکام مارشال و مقاومت کششی غیرمستقیم نمونه­ های عمل­ آوری شده رطوبتی و نمونه­ های عمل­ آوری نشده به دست آمده است. این آزمایش­ها با استفاده از مصالح سنگی شرکت پاکسارشن و قیر حاوی افزودنی مایع ضد عریان شدگی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی به انجام رسیده است.

آزمایش آب جوشان مطابق روش استاندارد ASTM D3625 جهت انجام ارزیابی نظری به انجام رسیده و مخلوط­ های آسفالتی حاصل پس از قرارگیری به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوشان به تصویر کشیده شده­ اند.

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×