عریان شدگی آسفالت

عریان شدگی آسفالت

عریان­شدگی یکی از خرابی­ های اصلی روسازی آسفالتی است که به دلیل نفوذ آب بین قیر و مصالح سنگی به وجود می­ آید. نیروی نفوذ آب به درون مخلوط قیر و مصالح سنگی روسازی را خراب می­ کند. آب می­ تواند در منافذ مصالح سنگی وجود داشته باشد و یا اینکه از طریق تراوش به درون ترک­ های مخلوط آسفالتی ظاهر شود. آب با نفوذ در سرتاسر قشر قیر و پس از رسیدن به سطح تماس قیر و مصالح سنگی و نقاط فعال موجود در سطح مصالح سنگی، پیوند بین قیر و مصالح سنگی را تضعیف می ­کند. مکانیزم­ های مختلفی به شرح زیر برای بروز خرابی عریان­شدگی وجود دارد.

تفکیک : جدا شدن قیر از سطح سنگدانه­ ها توسط آب بدون گسیختگی قشر قیر

جایگزینی : ورود قیر به سطح سنگدانه­ ها به دلیل پوشش قیری کم روی مصالح

آب­دار شدن قیر : تشکیل امولسیون آب درون قیر و از بین رفتن چسبندگی قیر به مصالح، رنگ قهوه­ ای قیر در آسفالت عریان­شده و تشکیل لایه نازک قیر غوطه ­ور در آب، نشانه امولسیونی شدن آب در قیر است.

فشار منفذی : وجود آب درون آسفالت منجر به ایجاد فشار منفذی تحت بار ترافیک می ­گردد که باعث گسستن قیر از سطح سنگدانه­ ها و رشد ترک­ های ریز درون ملات قیر می­ شود. عریان­شدگی آسفالت در اثر فشار منفذی، در سطح مرز بین لایه­ ها اتفاق می­افتد. معمولاً ابتدا لایه بیندر متلاشی شده و سپس لایه سطحی هم تجزیه می­ شود.

آب­شستگی : این فرآیند در سطح روسازی اشباع از آب در اثر عبور چرخ روی می­ دهد. آب در زیر چرخ به درون لایه آسفالتی مکیده می­ شود و یک گرادیان فشار منفذی ایجاد می ­کند که در حضور نمک ها در منافذ مصالح سنگی تراوش می­ کند و باعث کنده شدن قیر در اثر آب می­ شود.

عریان شدگی معمولاً از پایین روسازی­ های آسفالتی گرم شروع شده و به سمت بالا تسری می­ کند. برای تشخیص عریان­شدگی لازم است که مغزه آسفالتی تهیه شده و مورد بررسی قرار گیرد. در برخی از موارد عریان­شدگی، پیوستگی و چسبندگی قیر و مصالح سنگی به حدی تضعیف می­ شود که مغزه را نمی­ توان به صورت سالم در آورد.

خرابی های ناشی از عریان شدگی

خرابی رطوبتی معضلی کلی است که باعث تسریع خرابی روسازی آسفالتی می‌شود. خرابی روسازی‌ آسفالتی در اثر رطوبت، یکی از اشکال اصلی اضمحلال روسازی است که از هم پاشیدگی، تخریب و گسیختگی زودرس مخلوط آسفالتی را تسریع می‌نماید. خرابی رطوبتی می­تواند منجر به شن­زدگی، ترک­خوردگی، و خرابی‌های موضعی از جمله چاله ‌شود.

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×