ویسکوزیته قیر امولسیونی

ویسکوزیته قیر امولسیونی

از آنجا که قیر امولسیونی مورد استفاده ترمیم های سطحی، در اغلب موارد پاشیده می شوند. مقدار ویسکوزیته قیر امواسیونی در شرایط پاشش بسیار مهم است. متاسفانه اندازه گیری ویسکوزیته قیر امولسیونی کار دشواری است. در پاشیدن امولسیون، در دمای ۹۰ درجه سانتی گراد سرعت های برش بالایی اعمال می شوند که باعث شروع فرآیند شکسته شدن امولسیون می شود. این مورد، از نظر فنی مطلوب می باشد ولی از دیدگاه رئولوژی یک مشکل عمده وجود دارد. ویسکوزیته قیر امولسیونی معمولا توسط ویسکومتر روزنه ای اندازه گرفته می شود که در آن سرعت برش نسبتا پایین است. در هر حال اگر هر بخش از امولسیون فقط یکبار از ناحیه اعمال برش عبور کند، اثرات ناشی از تبخیر آب از سطح امولسیون (در شرایط حاد تشکیل پوسته) روی جریان آن در زیر ویسکومتر اثری ندارد.

ویسکوزیته قیر امولسیونی غلیظ به ندرت ویژگی های نیوتنی از خود نشان می دهند. در عوض ویسکوزیته ظاهری آن ها با سرعت برش تغییر می کند. علاوه بر این، سرعت تغییر ویسکوزیته قیر امولسیونی با دما در امولسیون های مختلف یکسان نیست. در مقایسه دو امولسیون مختلف، ممکن است یکی از آن ها در دمای پاشش ۸۵ درجه سلسیوس ویسکوزیته پایین تری داشته و بهتر پاشیده شود، در حالی که در دمای جاده ۳۰ درجه سانتی گراد ویسکوزیته بالاتری داشته و دیرتر در سطح جاده خشک شود. از این رو، اندازه گیری ویسکوزیته تنها در یک دما گمراه کننده است، هر چند که اندازه گیری ویسکوزیته کار دشواری باشد.

سه راه عملی برای افزایش ویسکوزیته یک امولسیون وجود دارد:

  • افزایش غلظت قیر
  • افزایش ویسکوزیته فاز پیوسته (آبی)
  • کاهش گسترده توزیع اندازه ذرات قیر

اقدام در جهت های عکس موارد یاد شده باعث کاهش ویسکوزیته امولسیون می شود. ویسکوزیته قیر امولسیونی تقریبا مستقل از ویسکوزیته قیر است. از قیر های سخت (درجه نفوذ کمتر از dmm 10) می توان امولسیون هایی تهیه کرد که به راحتی در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد قابل پاشیدن باشد.

یکی از مشکلات عمده قیرهای امولسیونی ویسکوزیته کم آن ها می باشد. بر اساس نشریه ۲۳۴ (آئین نامه روسازی آسفالتی راه های ایران) ویسکوزیته قیر امولسیونی باید بین ۲۰ تا ۱۰۰ باشد. با افزودن مقدار بسیار اندک از غلیظ کننده امولسیونی ایوانیک آلمان ویسکوزیته را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

 

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×