پودر لاستیک

آسفالت اصلاح شده با پودر لاستیک

پودر لاستیک

طی سه دهه اخیر استفاده از پودر لاستیکهای ضایعاتی در مخلوط های آسفالتی در درجه اول به منظور بهبود کیفیت آسفالت و در درجه دوم به دلیل حفاظت از محیط زیست مطرح شده است. این ماده برای اولین بار در سال های ابتدایی دهه ۱۹۶۰ در قیر استفاده شد. از آن به بعد انواع لاستیک ها مانند لاستیک مصنوعی، طبیعی، شیرابه لاستیکی و غیره به قیر اضافه شده است. این پلیمر ها غالبا در قیر محلول هستند. قیر لاستیکی از سه جزء اصلی ساخته شده است: قیر نفتی جاده سازی، روغن آروماتیک، پودر لاستیک ریز ۱ تا ۵۰ میکرون. برای تهیه پودر لاستیک، غالبا از دو روش استفاده می شود، آسیاب کردن در دمای متوسط محیط و آسیاب کردن سرما، که در روش آسیاب کردن در سرما ماده به دست آمده ریز تر ولی گران تر می باشد.

دو روش نیز برای اختلاط پودر لاستیک با قیر وجود دارد، روش خشک و روش تر. در روش تر پودر لاستیک پیش از افزوده شدن مصالح به قیر اضافه می شود. حدود ۱۸ الی ۲۶ درصد از پودر لاستیک به مدت ۲-۱ ساعت در دمای ۲۱۸-۱۹۰ درجه سانتی گراد با قیر واکنش می دهد. در این دمای بالا پیوندهای فیزیکی و شیمیایی زیادی بین اجزاء ایجاد می شود. حین این فرایند ویسکوزیته قیر بالا رفته و در نهایت ثابت می ماند. ویسکوزیته ثابت معقول نشانگر کامل شدن واکنش می باید. نوع واکنش هایی که بین پودر لاستیک و قیر انجام می شود هنوز شناخته شده نیست ولی اینگونه به نظر می رسد که این نوع واکنش ها از نوع برهمکنش های فیزیکی و شیمیایی باشد که ذرات لاستیک متورم شده و ویسکوزیته افزایش می یابد، در صورتیکه در اختلاط های با زمان طولانی تر، ذرات لاستیک تخریب شده و ویسکوزیته کاهش می یابد. اگر ویسکوزیته به سطح مطلوبی کاهش نیابد از یک ماده جایگزین روان کننده استفاده می شود. در این روش با توجه به نوع مصالح دما متغیر می باشد.

در فرایند خشک پودر لاستیک به مصالح اضافه می ودو پس از آن قیر به مخلوظ افزوده می شود. در حدود ۳-۵ درصد وزن مصالح اضافه می شود. البته باید توجه نمود که در این روش درصد پودر  مورداستفاده ۴-۲ برابر فرآیند تر می باشد.

مزایای پودر لاستیک :

  • مقاومت بیشتر در برابر خستگی.
  • افزایش خاصیت کشش پذیری دردمای پایین
  • حساسیت حرارتی کمتر
  • الاستیسیته بهبود یافته پوشش
  • ویسکوزیته و چسبندگی بیشتر و مقاومت در برابر شیار شدگی
  • بهبود خواص رئولوژیکی
  • کاهش درجه نفوذ (درجه نفوذ در دماهای بالا به شدت و در دماهای پایین اندکی کاهش می یابد.)
  • افزایش نقطه نرمی
  • کاهش شکنندگی در درجه حرارت پایین
  • کاهش مدول مصالح
  • کاهش صدای چرخ
  • مقاومت بیشتر در برابر یخ زدگی سطوح متخلخل

در برخی مطالعات دریافتند ویسکوزیته قیر بعد از افزودن پودر لاستیک ۲۰۰۰-۱۰۰ برابر می شود. همچنین نتایج ازمایشات خزش نشان می دهد که رفتار این نوع قیرها به رفتار قیر ایده آل نزدیک می باشد. داده های رئولوژیکی، بهبود خواص قیر در دو محدوده دمای سرد و گرم را تایید می نماید. انواع متفاوت پودر لاستیک اثرات متفاوتی بر روی خواص قیر دارد و علت این امر به نوع مواد سازنده نسبت داده شده است. همچنین دما، شیوه و مدت زمان اختلاط نیز تاثیر عمده ای بر رفتار حاصله دارد.

پلیمر وستانمر (پلی اکتانمر) به عنوان یک افزودنی پلیمری فقط در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود. این پلیمر تسهیل کننده اصلاح آسفالت با پودر لاستیک می باشد. پودر لاستیک به همراه پلیمر وستانمر جایگزینی مناسب برای سایر اصلاح کننده های قیر و آسفالت مانند SBS می باشد. این پلیمر می تواند به روش تر به قیر و یا روش خشک به آسفالت افزوده شود که برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×