درجه نفوذ قیر

درجه نفوذ قیر

درجه نفوذ قیر

قیر ماده ای است سیاه رنگ و غلیظ که در واقع تحت شرایط معمولی تقریبا جامد بوده و از چسبندگی و خاصیت ضد رطوبتی قابل ملاحظه ای برخوردار است و از آنجا که قیر های نرم را با درجه نفوذ قیر و قیر های دمیده را با نقطه نرم شدگی و درجه نفوذ مشخص می نمایند، لذا آزمایشات استاندارد شده ای برای هر نوع قیر به کار می رود.

درجه نفوذ قیر بیان کننده سختی و مقاومت قیر است که از طریق اندازه گیری با یک سوزن استاندارد در قیر و تحت شرایط خاصی از درجه حرارت و مقدار بار و زمان به دست می آید. این آزمون، نمادی از قوام و پایداری قیر در برابر بار و فشار ترافیک جاده است. به این منظور از افزودنی هایی همچون پلیمر های اصلاح کننده قیر استفاده می شود. برای مثال کاهش درجه نفوذ یک قیر پلیمری در مقایسه با قیر اولیه می تواند به مقاومت بیشتر آن در دما های بالا و متوسط ربط داده شود. در عین حال چنین کاهشی می تواند به معنای کاهش انعطاف پذیری در دما های پایین و در نتیجه شکننده شدن قیر نیز باشد. بنا بر تجربه یک قیر راهسازی در صورتی که درجه نفوذ پذیری نزدیک به ۱+ داشته باشد کارایی بهتری خواهد داشت.

این آزمون طبق استاندارد ASTM D5 و استاندارد ۲۹۵۰ ایران، در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد انجام می شود. در این آزمایش ظرف کوچکی از قیر در یک حمام آب با دمای ۲۵ سانتی گراد به مدت یک ساعت قرار داده می شود و میزان نفوذ یک سوزن استاندارد در قیر تحت بار استاندارد (وزنه ۱۰۰ گرمی) به مدت ۵ ثانیه بر حسب ۱/۰ میلی متر اندازه گیری می شود.

افزودن افزودنی هایی همچون پلیمرهای وستانمر و وستاپلاست و نیز SBS سبب افزایش درجه نفوذ قیر می شود. البته پودر لاستیک به همراه پلیمر وستانمر جایگزینی مناسب برای سایر اصلاح کننده های قیر و آسفالت مانند SBS می باشد. همچنین پلیمر وستاپلاست در مقایسه با انواع دیگر پلیمرها ویسکوزیته کمتر و حالت بلوری بیشتر داشته و همین امر فرایند اختلاط را تسهیل می نماید.

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×