آسفالت سیل کت

آسفالت سیل کت

آسفالت سیل کت

سیل کت جزء آسفالت های حفاظتی است که به صورت یک لایه قیر به همراه پخش یک لایه ماسه روی آن اجرا می شود. سیل کت می تواند سطح را ضد آب و غیر قابل نفوذ کرده و به علاوه در درزگیری ترک های با شدت کم و بازیابی ضریب اصطکاک سطحی نیز کاربرد داشته باشد.

آسفالت سیل کت در هر زمان از عمر روسازی قابل اجرا است. دلیل اصلی استفاده از سیل کت روی یک سطح آسفالتی، محافظت از روسازی در برابر اثرات مخرب گرمای خورشید و رطوبت و هوازدگی است. وقتی یک روسازی آسفالتی در معرض تابش خورشید، باد و آب قرار می گیرد، شدت سخت شدن قیر یا اکسیده شدن آن افزایش می یابد. سیل کت یک غشای ضد آب روی سطح راه ایجاد می کند که نه تنها فرایند اکسیداسیون را کند می کند، بلکه نفوذپذیری سطح را نیز کاهش داده و موجب افزایش ضریب اصطکاک سطح راه یا افزایش مقاومت آن در برابر سر خوردگی می شود. بعضی از موسسات، آسفالت سیل کت را یک روش نگهداری پیشگیرانه می دانند. یکی از عوامل مهم و قابل توجه، روش طراحی آن برای تعیین مقادیر قیر و مصالح سنگی می باشد. هدف از طراحی، قرار گرفتن حدود ۷۰ درصد ذرات مصالح سنگی و ماسه در لایه قیری است.

شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی بر عملکرد سیل کت ها به ویژه در طول زمان اجرا دارد. بهترین شرایط روز آفتابی، گرم و با رطوبت کم است. رطوبت و هوای سرد، زمان عمل آوری را به تاخیر انداخته و اگر در این شرایط ترافیک از آن عبور کند موجب بروز خرابی در سطح راه خواهد شد. بارندگی نیز می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. اجرای سیل کت بهتر است در فصول گرم و غیر بارانی انجام شود. به علاوه، نباید سیل کت را در هوای مه آلود و بارانی اجرا کرد.

از لحاظ عملکرد طول عمر خدمت دهی مورد انتظار برای سیل کت، تقریبا ۳ تا ۵ سال پیش بینی می شود. در صورت استفاده از سیل کت باید در نظر داشت که مصالح سنگی که با قیر به خوبی مخلوط نشده اند، در برابر عبور چرخ ها ممکن است دچار خرابی شوند.

مصالح با رطوبت زیاد نیز ممکن است باعث عدم پیوستگی سطح روسازی شوند. اجرای آسفالت سیل کت و قیمت آن عمدتا به نوع قیر، نوع مصالح، فاصله حمل آن و وسعت پروژه بستگی دارد. آسفالت سطحی که کاربرد آن بیشتر به صورت آسفالت سطحی دو لایه ای است، شامل اجرای دو لایه سیل کت مجزا می شود. در اکثر مواقع لایه اول ۶۰ درصد کل ضخامت لایه، با مصالح درشت تر و ۴۰ درصد باقیمانده ضخامت با مصالح به اندازه نصف مقدار مصالح لایه اول اجرا می شود.

این آسفالت سطح روسازی را آب بندی، ترک های کوچک تا متوسط را درزگیری و اصطکاک سطحی را افزایش می دهد. در صورتی که کاستی هایی در اجرای لایه اول باشد، با اجری لایه دوم جبران می شود. ضمنا چنانچه در اثر سایش ترافیک، لایه رویی از بین برود، لایه پایین باقی می ماند. آسفالت سطحی دو لایه ای نسبت به نوع یک لایه ای آن، سطحی نسبتا یکنواخت ایجاد کرده و انتخاب مناسبی برای بهسازی روسازی های قدیمی و دارای رویه ناهمگن است. مصالح انتخابی برای اجرای سیل کت نباید از مصالح سوزنی یا پولکی شکل باشد، زیرا در اثر عبور ترافیک یا غلتک زدن، مصالح به صورت تخت بر روی روسازی قرار گرفته و سطح راه به صورت قیر زده دیده خواهد شد. بهترین مصالح برای ایجاد سیل کت، مصالحی هستند که ظاهری مکعبی شکل داده باشند تا پس از عبور غلتک یا ترافیک عبوری، حدود ۷۰ درصد ذرات مصالح سنگی و ماسه در لایه قیری قرار گیرند.

همچنین نمونه ای از دانه بندی آسفالت سیل کت مطابق جدول زیر پیشنهاد می شود.

برای کاربرد آسفالت سطحی، روسازی موجود باید از نظر سازه ای سالم و شامل خرابی های غیر سازه ای باشد. خرابی های روسازی موجود می تواند شامل مواردی همچون زبر شدگی، از بین رفتگی بافت سطحی، ترک های طولی و عرضی و دیگر خرابی های غیر سازه ای باشد. وجود وصله کاری هایی که به صورت اصولی انجام شده باشند، نیز در روسازی قابل قبول است. در سطح روسازی ممکن است، نشانه هایی از ترک های بلوکی با شدت کم تا متوسط، اکسیداسیون متوسط تا شدید و یا عریان شدگی کم تا متوسط نیز دیده شود. قبل از اجرای آسفالت سطحی باید از خشکی و تمیزی کامل سطح روسازی و تکمیل تعمیرات لازم، نظیر درزگیری و لکه گیری اطمینان حاصل شود. در بحث محدودیت های اجرایی مربوط به فصول سال، آسفالت سطحی شرایطی دقیقا نظیر سیل کت دارد. پس از اجرا و قبل از اتمام عملیات غلتک زنی و تا زمانی که مواد قیری به عمل آوری کامل نرسیده اند، نباید به ترافیک اجازه عبور داده شود. عمر خدمت دهی این آسفالت به نوع و میزان ترافیک و وضعیت هندسه راه بستگی دارد. ترافیک سنگین، حرکت های گردشی تند و توقف های سریع، خدمت دهی را کاهش می دهد. از نظر قیمت واحد، اجرای آسفالت سطحی به نوع قیر، هزینه تهیه مصالح شکسته در منطقه، سرعت اجرا و وسعت پروژه بستگی دارد.

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×