پلیمر اصلاح کننده قیر

قیر پلیمری یا قیر اصلاح شده با پلیمر

 پلیمر اصلاح کننده قیر

قیر را می توان ماده ای با رنگ قهوه ای تیره مایل به سیاه تعریف کرد که ترکیبات آن به طور عمده شامل مالتن ها و آسفالتن ها می باشد. یکی از کاربردهای چسب های قیری در تهیه آسفالت می باشد. به طور کلی یک چسب بایستی به قدر کافی منعطف باشد تا در برابر فشارهای ناگهانی یا سرمای شدید دوام آورده و نشکند و از سوی دیگر به گونه ای باشد که در برابر تغییر شکل دائمی نیز مقاومت کند و در دماهای بالا جریان پیدا نکند. به منظور دستیابی به خواص مکانیکی مناسب از پلیمر اصلاح کننده قیر استفاده می شود تا خواص رئولوژیکی طبیعی آنان تغییر یابد.

استفاده گسترده از پلاستیک ها و لاستیک ها در بخش های مختلفی از قبیل صنعت، کشاورزی و حتی در زندگی روزمره منجر به وجود آمدن پسماندهای زیاد پلیمری و مشکلات مهم زیست محیطی می شود. به منظور رفع این مشکل راه های جدیدی مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین از نقطه نظر اقتصادی و زیست محیطی به صرفه است که از پلیمرهای ضایعاتی به عنوان پلیمر اصلاح کننده قیر بهره جست، به گونه ای که خواص قیر اصلاح شده پلیمرهای ضایعاتی مشابه خواص قیر اصلاح شده با پلیمرهای دست اول است.

به طور کلی دو دسته از پلیمرهای ضایعاتی را در نظر می گیریم: پلیمرهای ضایعاتی ترموپلاستیک و ترموستینگ، اینجا ما بر روی بهترین مواد برای اصلاح قیر تمرکز می کنیم و این مواد آن هایی هستند که می توانند خواص مکانیکی قیر را بهبود بخشند. بنابراین پلیمرهای بازیافتی مختلف ترموپلاستیک به عنوان پلیمر اصلاح کننده قیر با موفقیت برای اصلاح خواص قیر به منظور کاربرد در آسفالت مورد استفاده قرار گرفتند: پلی پروپیلن و EVA افزودن چنین پلیمرهایی به قیر منجر به بهبود مقاومت ترمومکانیک می شود، به علاوه خاصیت کشسانی و همچسبی قیر را بالا می برد. در ارتباط با پلیمرهای ضایعاتی ترموستینگ هم باید گفت که بهترین نمونه از این مدل CTR (پودر لاستیک حاصل از تایرهای ضایعاتی) می باشد.

پلیمر وستنامر (پلی اکتانمر) به عنوان یک افزودنی پلیمری فقط در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود. این پلیمر تسهیل کننده اصلاح آسفالت با پودر لاستیک می باشد. پودر لاستیک به همراه پلیمر وستنامر جایگزینی مناسب برای سایر اصلاح کننده های قیر و آسفالت مانند SBS می باشد. این پلیمر می تواند به روش تر به قیر و یا روش خشک به آسفالت افزوده شود که برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

افزودنی آنتی استریپر ایوانیک آلمان با نام تجاری TEGO Addibit L300 برای تامین دوام رطوبتی آسفالت استفاده می شود.

پلیمر وستنامر شرکت ایوانیک آلمان در ترکیب با پودر لاستیک استفاده می شود.

پلیمر وستاپلاست شرکت ایوانیک آلمان دامنه عملکردی قیر را در دماهای بالا و پایین افزایش می دهد.

امولسی فایر PKF برای تهیه قیر امولسیونی عملکردی بسیار عالی دارد.

غلیظ کننده قیر امولسیونی (تیکنر) شرکت ایوانیک آلمان برای بهبود غلظت قیر امولسیونی بسیار پرکاربرد می باشد.

وستاوکس بهبود دهنده ی PG قیر با کارایی بهتر از ساسوبیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×